NAV31 installointi ja käyttö FS2002 kanssa.

Installointi

NAV31 on pelkästään Nav.exe-tiedosto, jota käytetään NAV30:n kanssa, siis NAV31:n Nav.exe-tiedosto siirretään NAV30-kansioon

Teeppä seuraavasti:
Jos sulla on jo NAV30 FS2000:tta varten, niin tarvitset toisen NAV30:sen FS2002:tta varten. Eli unzippaa NAV30 eri kansioon ja sitä käytät sitten FS2002:n kanssa.

- NAV31:n beta version saat NAV30:n kotisivulta tästä.

Se löytyy sivun lopusta nimellä Nav3.1 Pre-release.
Myös NAV30 löytyy sieltä.

- unzippaa se johonkin kansioon, ja siirrä sitten sen Nav.exe siihen NAV30 kansioon, mitä käytät FS2002:n kanssa

- laita fsuipc.dll ohjelma FS2002 modules-kansioon, jos se ei vielä siellä ole (Huom! Siis Modules-kansioon ei Models-kansioon, mikä FS2002:ssa myös on).

- - - fsuipc tuli NAV31:n mukana ja se löytyy myös FSNordic:n sivulta - - Files - - MS Flight Simulator - - Miscellaneous - - Add-on programs

- käynnistä NAV30 klikkaamalla NAV30-kansion NAV-exec tiedostoa

- klikkaa File ja sieltä Extract FS2002 waypoints and routes
- - - kestää jonkun aikaa

- klikkaa File ja sieltä Search for BGL-files ja valitse Nav.lst
- - - laita hakupaikaksi FS2002-kansiosi
- - - ruksaa lisäksi Search only AFD data files.. ja taas kestää jonkin aikaa

- klikkaa File - - Load scenery list - - Nav.lst .... taas kestää

- sitten klikkaa File ja sieltä Compiled scenery list ... ja siitä Save
- hetken päästä kartta tulee täyteen sinisiä tähtiä (ne ovat VOR-asemia)

- kohdassa File - - - Start with last scenery list tulee olla ruksi, jos ei ole, niin klikkaa se siihen (silloin NAV30 avautuu suoraan ilman LOAD-vaihetta)

Nyt NAV30 on asennettu

Käyttö

- klikkaa karttaa Suomen kohdalta
- klikkaa ikkuna suureksi
- klikkaa + merkkiä kuusi kertaa
- klikkaa ylhäältä Id, niin saat VOR:ien nimet
- klikkaa Fr, niin saat VOR:ien taajuudet

Tässä vaiheessa voit tehdä seuraavat oletukset NAV30:een:
- klikkaa Map - - Show - - Map Symbols - - ja ota ruksi pois kohdasta Large symbols, niin kartalle tulevat pienen symboolit.
- siihen palkkiin voit klikata kohdat:Vor, NDB ja Airport siis nämä kolme kohtaa valittuna ja sitten klikkaa Settings - - Save options, niin aina kun avaat NAV30:n ovat nuo kolme kohtaa valmiiksi valittuna. ID, Fr jne. voi valita sitten, kun kartta on suuremmassa mittakaavassa.

Lentosuunnitelman teko

- klikkaa kartan alaosaa kunnes Helsinki näkyy
- klikkaa hiiren OIKEALLA painikkeella KAKSI kertaa Vantaan kenttää ja saapuneeseen läpyskään klikkaa Send to plan
- klikkaa taas oikealla kaksi kertaa Pirkkalan kenttää
- yläpalkista klikkaa lentokoneen kuvaa ja kartalle tulee lentoreitti Hki-Tampere
- pienennä lentosuunnitelma alas
- lentosuunnitelmasta näkyy TOC eli Top of Climb eli kohta, jossa lentokorkeus saavutetaan ja BOD eli Beginnig of Descend eli kohta, josta laskeutuminen aloitetaan. Näin lyhyellä matkalla ne ovat samassa pisteessä.
- lentomatka on 38,7 + 38,7 = 77,4 nm ja suunta on 324 astetta
- NDB:t saat esiin ko. nappulasta
- klikkaa vasemalla painikkeella Pirkkalan kentän kohtaa
- klikkaa + merkkiä kaksi kertaa
- klikkaa ylhäältä ILS-nappulaa (kuudes nappula vasemmalta) ja näkyviin tulee Pirkkalan kiitoradan ILS taajuus
- klikkaa Pirkkalan kentän kiitorataa oikealla painikkeella kaksi kertaa, niin saat tietoja kentästä, sen korkeuden, kiitoradan pituuden ja ID:n, siiten sulje ikkuna

Siis kartalla liikutaan klikkamalla ruudun eri kohtaa vasemmalla painikkeella ja + ja - merkeillä suurennetaan ja piennetään karttaa ja oikealla painikkeella kaksi kertaa klikkaamalla valitaan lentoreitti, siis kentät ja VOR:t joiden kautta ajattelet lentää.

Sitten klikkaa ylhäältä Plan ja sieltä Flight Plan ja siitä Aircraft, niin näet, että oletuskoneena on B737. Koneen voi vaihtaa kohdasta Load ja Save. Ei tällä koneella ole juuri muuta merkitystä kuin, että NAV30 laskee TOC:n ja BOD:n sen mukaan, mikä kone on valittu. Lentosuunnitelman mukaisen korkeuden voit antaa kohdassa Altitude (ft), niin näet sen TOC:n ja BOD:n mikä tulee ko. lentokorkeudella. Poista sitten ikkuna pienentämällä.

Nav30:llä voi myös lähettää lentosuunnitelman FS2002:een, mutta se on sitten jo toinen juttu, et tarvitse sitä näin alkuvaiheessa.

Laita vielä pikakuvake työpöydälle

Eikä sitten muuta kuin lentosuunnitelmia tekemään, ja NAV30:stä voi käyttää yksin ilman, että FS2002 on toiminnassa. Siis lentosuunnitelman voi tehdä ensin ja kun se on valmis ja ehkä printattu, niin sitten voi käynnistää FS2002:sen.

Jos pulmia tulee, niin voit lähettää kysymyksen tästä.

Rainer Karvonen, marraskuu 2001