ILS laskeutuminen

En laittanut tähän ohjeeseen isoja kuvia sen takia, että jos joku haluaa tulostaa tämän,
niin tulostus ei kuluta mustetta liiaksi.

Laskeutuminen Rovaniemen kentälle kiitoradalle 21 ja koneena on FS2002:n B737-400.

Matkaa kentälle on nyt 40 nm.

COURSE:een laitetaan kiitoradan suunta 210.

COURCE:n 210






NAV1:een laitetaan kiitoradan 21 ILS taajuus 109.10.
NAV2:ssa on jo valmiina Rovaniemen VOR taajuus 117.70.

40 nm kentälle NAV1 ja NAV2



Kun matkaa on kentälle 21 nm, niin ILS aktivoituu.

ILS aktivoituu

Koska suuntaa osoittava palkki on on oikealla, niin se tarkoittaa, että kone on
kiitorataan nähden vasemmalla ja konetta on siis käännettävä oikealle
eli tuon pystypalkin suuntaan.
Kun konetta on käännetty oikealla ja saavutetaan ILS:n antama suunta, niin
lentoa jatketaan kohti kenttää.
Koska korkeutta osoittava merkki on keskiviivan yläpuolella, niin se tarkoittaa,
että kone on liian matalalla, mutta lentoa voi tässä korkeudessa jatkaa.
Lähempänä kenttää korkeus tulee oikeaksi.



Matkaa kentälle on nyt 12 nm ja kone on lähes liukupolulla.

Kone tullut liukupolulle

Nyt klikataan autopilotin APR päälle, niin autopilotti tavoittaa ILS:n liukupolun ja
pitää koneen liukupolulla.
Sitten on aikaa ottaa renkaat ulos, laittaa flapit laskuasentoon ja säätää nopeus laskuun sopivaksi.
Kannattaa tulla alhaaltapäin vaakalennossa ILS-säteeseen, niin APR tavoittaa ILS liukupolun.

Matkaa kiitoradalle on nyt 1,4 nm ja autopilotin voi ottaa pois päältä ja
suorittaa loppulasku käsin tikusta ohjaten.


Tarkkaan ottaen Rovaniemen kentän VOR:lle on matkaa tuo 1,4 nm ja VOR on
kiitoradan keskivaiheilla. ILS ei anna etäisyyttä Rovaniemellä.
Tietysti autopilotin voi myös antaa tehdä lasku, mutta lasku on tikulla lopussa ohjaten pehmeämpi.

Autopilotti pois päältä


Ehkä paras tapa lähestyä ILS liukupolkua on alhaaltapäin ja vaakalentoa lentäen.
Korkeus voisi olla 1500-3000 jalkaa kentän pinnasta eli Rovaniemellä esim. 3000 + 645 eli n. 3700 jalkaa.
Kiitorataa on hyvä lähestyä ILS säteen suunnassa ja kun korkeus on lähellä oikeaa,
niin sitten voi painaa APR:n päälle ja näin autopilotti löytää liukupolun.
Kun näkyvyys on hyvä, niin konetta voi tietysti ohjata tikullakin liukupolkua pitkin,
mutta kun näkyvyys on huono, niin silloin APR:n käyttö on välttämätöntä
(tietysti vain kiitoradalla, jossa on ILS) .

Kotisivuni lyötyy tästä.

Rainer Karvonen, lokakuussa 2002.