Vuosina 1942-45 USA:n armeija lennätti sototarvikkeita Intian Ledosta Kiinan Kunmingiin. Koneina olivat Curtis C-46 ja sen jälkeläiset. Lento oli vaativa yli tuulisten vuorten ja ilmasillan aikana menetettiinkin 607 konetta.
Siis kokeileppa lentää tämä vaativa lento DC-3:lla.
Lähtökenttänä voi olla vaikka kenttä, jonka ICAO koodi on VE0F ( siis nolla ja äffä) ja suunta kohti Kunmingiä on 120 astetta. Vuorijonon korkeus on n. 4200 m eli lentokorkeutta täytyy olla n. 24000-25000 jalkaa. Lensin tämän kirkaalla säällä, kun halusin nähdä vuoret. Lennän vielä real säällä ja katson kuinka vaativa lento silloin on.
Jos tämän lentää real säällä ja jos vuorilla on pilvistä, niin kannattaa miettiä, että nousee kentän lähellä sinne 24000 jalkaan ja vasta sitten ottaa suunnan 120 kohti Kunmingiä, niin ei tule ongelmia nousun kanssa. Kirkkaalla säällä pääsin juuri ja juuri nousemaan törmäämättä vuoriin, kun heti lähdin heti suuntaan 120. Pilvessä olis kyllä tullu ongelmia.
Kunmingin VOR on 112.90, mutta se aktivoituu vasta vuorten ylityksen jälkeen.
Kentän muut tiedot ovat, kiitorata 03 ILS 113.30 ja kiitorata 21 ILS 109.70 ja kentän korkeus on 6217 jalkaa ja nämähän löytyvät myös simusta.
Tuo matka on n. 740 km ja sen lentänee n. kahdessa ja puolessa tunnissa.

Älkää sitten käyttäkö GPS:ää, ei sen ajan lentäjilläkään sitä ollut.

Koneen paneliin lisäsin tuulimittarin, koska on mukava nähdä, mistä suunnasta tuulee. Jos haluat sen lisätä, niin ohjeet löytyvät kotisivultani.

Tässä tietoja ilmasillasta, tiedot ovat National Geographic-lehden numerosta 12/2003.